Fort Lox

Kaspersky Global Partner Conference 2021

Eind oktober had ik het plezier en genoegen om te kunnen afreizen naar Dubai voor de Kaspersky Global Partner Conference. Afwijkend van niet-covidjaren was het deze keer in beperkte kring. (75 man in Dubai en een 800-tal online) Dat Kaspersky FORT:LOX uitnodigt is geen toeval. FORT:LOX is sinds de start trouwe partner van Kaspersky, onze verandering naar Managed Security Provider is een belangrijke driver hierin. Het is voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn, dat Kaspersky onze aanpak weet te appreciëren en dat ze ons ten volle vertrouwen. Dit is trouwens wederzijds hoor.

The sky is the limit

Dubai en bij uitbreiding het Midden-Oosten zijn regio’s waar mogelijkheden onbeperkt zijn, dus niet toevallig de thuisbasis van deze Kaspersky Global Partner Conference.

De eerste dag was een “aanvlieg dag” waar ik dankbaar gebruik van maakte om de topper van Dubai, de Burj Khalifa, te ontdekken. ’s Avonds hadden we een informele welkomstreceptie waar we de mogelijkheden kregen om het hoger management van Kaspersky beter te leren kennen, inclusief CEO en founder Eugene Kaspersky, die trouwens ook nog altijd een IT nerd is in hart en nieren. Hij heeft eigenhandig de eerste versie van zijn toen nog rudimentaire antivirus geschreven en staat vandaag nog steeds aan de wieg van nieuwe technologieën. Respect Eugene Kaspersky!

Hij had ook nog een leuke verrassing: elke deelnemer ontving een ticket voor de wereldexpo 2020 die net was opengegaan op een half uurtje van het hotel (work hard – play hard 😉).

Partner council

De volgende dag begon met een uitnodiging tot de Kaspersky “Partner council”, waar we onbeperkt en onbevreesd onze mening mochten uiten over alles wat met Kaspersky en bij uitbreiding de cybersecurity wereld te maken had.

Mijn grootste bezorgdheid dat ik naar boven bracht was de Microsoft wave die aan het opbouwen is. Ze erkenden de bedreiging maar met harde feiten werd de sterkte van Kaspersky naar boven gehaald. Een mooie en simpele integratie van je product is uiteraard een troef maar bedreigingen detecteren en tegenhouden is nog altijd de core van cybersecurity en daar scoort Kaspersky 100%. Mooie marketing helpt niet om je product veiliger te maken. Klanten kunnen beter hun geld steken in goeie security dan in mooie security.

Met een technisch profiel als CEO wordt marketing te vaak opzij geschoven, dat was ook één van de conclusies van de council. Kaspersky moet meer en agressievere marketing nastreven.

Een aantal andere zaken zijn interne keuken en kunnen we via dit kanaal niet naar buiten kunnen brengen.

Verder verloop van de 2-daagse was voornamelijk verschillende breakout sessies. Helaas werden ze door het lage aantal fysieke deelnemers niet herhaald, dus was het keuzes maken.

Mijn voorkeur ging naar “MSSP” en “Aim higher” sessies.

Alles werd afgerond met nog een klassieke “good news show”, de Kaspersky strategie en visie en een panel discussie.

Expo 2020

Ja, je leest het goed: 2020 ondanks we 2021 zijn, om de gekende redenen.

Het ticket dat we ontvingen hebben we op de laatste dag verzilverd samen met enkele toffe collega’s die ik tijdens het event heb leren kennen. Druk was een understatement. Per paviljoen ongeveer 45’ tot een uur wachten, maar meestal wel de moeite om te bezoeken. Los van de verschillende paviljoenen was de omgeving zelf ook zeer bewonderenswaardig. De lichtshows en parades volgden elkaar op en doen je steeds opnieuw gapen met open mond. Zelf heb ik België, Nederland, Denemarken en Italië bezocht. Lekker gegeten en de 10.000 stappen ruim overschreden. Expo 2020 is nog te bezoeken tot en met maart 2022 en zeker een aanrader. Mooi weer is alvast besteld en geleverd voor heel de periode.

Gala & Award

De laatste avond was er een Gala diner voorzien, we zaten op een unieke locatie in een golfclub, midden in de woestijn?!

Daar werd iedereen nog eens bedankt voor hun aanwezigheid en werden enkele partners in de bloemetjes gezet voor hun uitzonderlijke prestaties.

Thanks

Proficiat aan het Kaspersky team voor de uitmuntende organisatie, dank aan alle inspirerende sprekers maar ook aan de collega’s waar we inzichten mee konden delen. Tenslotte ook proficiat aan alle partners die een award gewonnen hebben. Hope to see you next time!

(Door Koen Verlinde)