Fort Lox

Een dag als IT Security Engineer

De eerste kop koffie vormt de basis voor een productieve dag. Daarna begeef ik me naar mijn bureau en start ik mijn laptop, de radio en het scherm van de monitoring. Eerst en vooral een korte blik op de monitoring om te checken of er dringende issues zijn die eerst opgenomen moeten worden, zo niet, dan schakelen we over naar de servicedesk (1st line support).

Samen met de andere collega op servicedesk zorg ik voor een oplossing voor de binnenkomende problemen, zowel via het ticketsysteem als telefonisch. De ‘changes’ en complexere problemen waar meer tijd in kruipt, worden doorgegeven aan operations (2nd line support).

Welke collega op servicedesk of operations zit, varieert van dag tot dag. Dit zorgt ervoor dat al onze werknemers een brede kennis hebben en er dus altijd iemand in staat is hulp te bieden. Deze variatie in de job maakt het ook een stuk leerrijker.

Kort voor de middag zet ik nog vlug het materiaal klaar voor een interventie op verplaatsing in de namiddag. De installatie van een nieuwe laptop wordt in gang gezet via MDT, wat betekent dat deze een halfuurtje later kant-en-klaar meegenomen kan worden naar de klant. ‘s Middags lunchen we samen met de collega’s en maken we een kort wandelingetje rond de schapenweide. Daarna de auto in richting de klant.

Eenmaal aangekomen bij de klant en na een korte tussenstop aan de koffiemachine, vlieg ik erin met de ingeplande taken. Vandaag op de agenda: installatie van een werkplaats voor een nieuwe werknemer, wekelijkse vervanging van de tape back-ups, nakijken van een foutmelding op de switch en een korte update van de netwerkdocumentatie.

Bij een bezoek ter plaatse hoort het er uiteraard bij dat je het aanspreekpunt bent voor de mensen waar je passeert. Kleine IT-vraagjes zijn er snel tussen genomen en zijn meteen ook een gelegenheid voor een korte babbel. Voor de vaste interventies wordt meestal dezelfde collega ingepland. Zo heeft de klant een bekend gezicht om zich tot te richten en dit versterkt ook de band.

Na de interventie keer ik terug naar ons kantoor. Ik stel het bezoekrapport op om door te geven aan de klant en overloop nog even het verloop van de dag met de collega’s. Rond 17.30 uur is het tijd om naar huis te vertrekken met de voldoening van een gevarieerde dag.

(Door Siebe Verbrugghe)